Kako PropTech menja sektor nekretnina?

„Digitalna tehnologija pruža nove i uzbudljive mogućnosti za rast poslovanja, kao i dodatnu vrednost kupcima. Vreme je da i sektor nekretnina uhvati korak sa promenama koje je tehnologija već donela u različite industrije. Moramo biti agilni i dinamični.“

Real estate industrija se suočava sa novim tipom kupaca – generacijom Z koja je u potpunosti okrenuta digitalnim iskustvima. Da li je sektor nekretnina pripremljen za ovaj izazov?

Generacija Z će do 2020. godine činiti oko 40% potrošača u svetu i ovaj podatak ne smemo da ignorišemo. Kada govorimo o sektoru nekretnina, ova generacija će tražiti radne i životne prostore koji moraju da zadovolje njihove potrebe, a do njih moramo stići putem mobilnih telefona koje praktično ne ispuštaju iz ruku. Tehnologija praktično oblikuje njihov način života. Stoga će očekivati pametne domove sa svim tehnološkim dostignućima, poput jednostavnih operacija putem glasovnih ili komandi na dodir. Ne treba smetnuti s uma ni da su pripadnici generacije Z izuzetno samomotivisani i preduzetnički orijentisani, što će verovatno dovesti i do toga da postanu vlasnici nekretnina znatno ranije u odnosu na prethodnu generaciju, milenijalce.

Neophodno je imati u vidu i sve popularniji rad na daljinu i fleksibilno radno vreme, koje je sve prisutnije kod mlađih generacija. Kao krajnji rezultat ovih kretanja javlja se smanjenje potrebe za dugoročnim zakupom poslovnog prostora. Ukoliko i koriste kancelarije za obavljanje poslova, taj prostor mogu da dele ili da se rotiraju na postojećim pozicijama, ili da jednostavno završavaju sve u okviru određenog open-space prostora. Stoga će u fokusu biti kancelarije manjih površina, sa mogućnošću povećanja procenta izdatog prostora, uz manje troškove.

Kada govorimo o poslovnim prostorima treba imati na umu i da mlađe generacije ne žele da provode previše vremena u putu do posla. Naime, istraživanje Univerziteta Mičigen pokazalo je da tek 60% osoba starosti 18 godina poseduje vozačku dozvolu, u odnosu na 80% njih pre nekoliko decenija. Stoga će mlađi ljudi ovu promenu u stavu celokupne generacije nadoknaditi promenom lokacije na kojoj žive, a neretko će promeniti i veličinu stambene jedinice, kako bi bili bliže poslovnom prostoru u kom rade.

Imajući na umu sve ovo, da li je „lokacija, lokacija, lokacija“ i dalje najvažnije pravilo sektora nekretnina?

I dalje je lokacija bitna, ali ako želite da budete u samom vrhu, morate razmotriti alternative poput prepoznatljivosti brenda. Rešenja co-working prostora poput Rent24 i WeWork već pružaju drugačiju vrstu digitalnog iskustva. Zakupci poslovnog prostora gravitiraju ka poznatim imenima i sve se svodi na digitalnu vidljivost. Ovo podrazumeva odličan sajt sa istaknutim logotipom, prepoznatljivu šemu boja za vaš brend i privlačne fotografije. Dobar sadržaj i dizajn zadržaće posetioce na vašem sajtu. Morate biti aktivni na društvenim mrežama, iskoristiti sve benefite digitalnog marketinga, a sve sa ciljem da angažujete potencijalnog klijenta i brzo privučete njegovu pažnju.

Online Real Assets pokrenuo je platformu www.kancelarijainfo.rs, koja je deo OfficeRentInfo grupe i prisutna je na nekoliko tržišta. Kakve promene ona donosi?

Kancelarijainfo.rs predstavlja digitalno tržište poslovnih prostora. Sadrži opsežnu listu kancelarija, poslovnih zgrada, co-working prostora u okviru kojih možete pronaći one koje odgovaraju vašim potrebama i budžetu.

Ukoliko se koristi za izgradnju svesti o brendu digitalna ponuda vašeg prostora obezbediće vam više interakcija od drugih vidova oglašavanja. Digitalni oglasi na ovoj platformi su ciljani i prilagođeni populaciji koja je relevantna za vaše poslovanje. Digitalne komunikacije bi trebalo da vodite u smeru kontinuiranog prisustva, kojim postajete prepoznatljivi ciljnoj grupi.

Online Real Assets udružio je snage sa platformom Spaceflow. Na koji način ova aplikacija   transformiše jednu zgradu u živi ekosistem i šta nudi svojim korisnicima?

Danas zakupci žele da vide poslovni prostor ne samo kao proizvod, već kao davaoca određenih usluga. Sada kada stanari i zakupci žele nova iskustva, real estate agenti i vlasnici zgrada moraju da preduzmu korake kojima će zadovoljiti potrebe svojih klijenata. Više se ne radi samo o potpisivanju ugovora o zakupu, već pružanju kompletnog iskustva. Spaceflow korisnicima pruža mogućnost da svojim zakupcima, stanarima, pružite dodatne usluge, pošaljete bitne informacije koje su na samo klik od njih. Na taj način kreira se zajednica koja povezuje jedan objekat u živi ekosistem. Spaceflow je poput digitalnog konsierža. Putem ove aplikacije korisnici mogu rezervisati salu za sastanke, organizovati vožnju, pristupiti informacijama o samom objektu, naručiti obrok ili kafu iz obližnjeg restorana ili učestvovati na drugi način u događajima u zajednici. Kreiranje zajednice predstavlja alat kojim možete zadržati svoje zakupce. Spaceflow nudi analitičke podatke koji su bitni za poboljšanje procesa upravljanja objektom.

Sa ograncima u Londonu, Njujorku, Minhenu, Pragu i partnerskoj kompaniji Online Real Assets za CEE, Spaceflow platforma je trenutno aktivna u desetinama objekata. Naši klijenti su kompanije za   nekretnine poput austrijskog CA Immo and Karimpol, J&T, CTP, CPI, Revetas Capital.

Koje marketing strategije biste preporučili za real estate kompanije u 2019?

Digitalno prisustvo kompanije će imati presudni uticaj na njene prodajne napore. Preopoznatljivost brenda i sadržaja koji ste kreirali je ključno. U komunikaciji se treba fokusirati na jedinstvene prednosti određene nekretnine, na kreiranje odnosa sa svojim stanarima, odnosno zakupcima.

Čak 92% ljudi potragu za budućim poslovnim prostorom započinje na internetu. Pre donšenja odluke žele da vide bitne informacije: ko ste vi, koje usluge ili proizvode pružate i kako su prethodni klijenti reagovali na vašu ponudu. Pored građenja brenda i jakog digitalnog prisustva, neophodno je kreirati odgovarajuću strategiju i iskoristiti i offline kanale kojima možete poslati svoju poruku. Za kreiranje prepoznatljivog brenda kao i za građenje poverenja sa potencijalnim klijentima neophodno je vreme, tako da bi na celokupan proces trebalo gledati kao na jedan maraton, koji će dugoročno gledano donositi rezultate.

 

Intervju: Ivana Lakic za RE Magazin 

https://bit.ly/2B7h7cq