Novootvoreni poslovni prostor, uključujući izgrađene objekte i rekonstruisane zgrade starije gradnje, ohrabruje ali je ponuda modernih kancelarija i maloprodajnog prostora i dalje znatno niža nego u glavnim gradovima u regionu centralne i jugoistočne Evrope, podaci su konsultantske kuće za nekretnine CBRE.

Tako danas u bugarskoj prestonici, na 1,3 miliona stanovnika ima dostupnih 350.000 metara kvadratnih u okviru sedam glavnih šoping centara, dok Beograd na populaciju od 1,6 miliona stanovnika ima svega 150.000 metara kvadratnih u glavnim tržnim centrima.

Vreme ritejl parkova

Dolazak novih igrača će promeniti i lice maloprodaje u Srbiji, pa će se neki od vodećih beogradskih šoping molova prvi put suočiti sa direktnom konkurencijom. Usled povećane konkurencije u glavnom gradu u prethodnom periodu, investitori se sve više okreću ka izgradnji ritejl parkova u manjim gradovima širom zemlje, što smo već imali prilike da vidimo u gradovima kao što su Šabac, Vršac, Subotica i drugi, napominje se u analizi. Ritejl parkovi su, dodaje se, posebno zanimljivi za investitore jer sama izgradnja ovakvih objekata iziskuje manje sredstava, može se izvesti u relativno kratkom roku i kroz nekoliko faza.

U CBRE ocenjuju da Beograd s novootvorenim prostorom predstavlja primer održivog razvoja poslovnog prostora budući da se novoizgrađene poslovne zgrade u potpunosti izdaju u veoma kratkom roku.

Usled rastuće potražnje za modernim kancelarijskim prostorom u ovoj konsultantskoj kući prognoziraju da će do kraja 2020. godine biti izgrađeno novih 130.000 metara kvadratnih poslovnih objekata, koji ispunjavaju visoke standarde internacionalnih klijenata, kao i domaćih kompanija na tržištu.

VIŠE PROSTORA, MANJA CENA

Ekspanzija se, kako kažu, očekuje i u maloprodajnom sektoru, a završetak radova na novim tržnim centrima će do kraja 2020. godine duplirati ponudu tržišta nekretnina u ovom segmentu.

Povećana ponuda u ovom sektoru će, prema analizi CBRE, uticati i na blagi pad cena zakupnina, koje su Beogradu za sada i do 40 odsto veće u odnosu na gradove poput Zagreba i Sofije.

Padu cena u gradovima regiona prethodio je masovni razvoj ovog tržišta koji se dogodio u periodu od 2007. do 2010. godine.

"Uzimajući u obzir da je do kraja 2020. godine najavljeno dodatnih 170.000 metara kvadratnih u okviru tri tržna centra trenutno u izgradnji, očekujemo blagi pad cena zakupa koje će dostići održivi nivo", objašnjava Endru Pirson, direktor kompanije CBRE za region jugoistočne Evrope.

Beograd, kako dodaje, u ovom trenutku ima veliki potencijal u sektoru nekretnina, kako zbog svoje veličine, tako i zbog činjenice da je već dugo u fazi razvoja.

Još jedan tržni centar u Beogradu od 110 miliona evra

"Međutim, treba imati na umu da onog trenutka kada tržište počne da ispunjava svoj potencijal, potencijalno tržište svakog od centara će se smanjiti, slično kao u Sofiji. Stoga se mora osigurati da srpsku prestonicu ne zadesi sudbina suseda, gde je došlo do zasićenja tržišta maloprodaje i zatvaranja za nove investicije u ovom sektoru. U suprotnom postoji pretnja da tržni centri postanu neisplativi za nove investitore", kaže Pirson.

"Iako gore navedene prognoze najavljuju osetan pad cene rente u maloprodajnom sektoru nekretnina, narednih 12 meseci će pratiti period stagnacije. Kada je reč o modernim poslovnim prostorima, očekuje se da će visina cene zakupa ostati stabilna, ukoliko izgradnja novih poslovnih objekata, kao i potražnja za istim ostane na održivom nivou", zaključuje konsultantska kuća za nekretnine CBRE.

 

(izvor: tanjug)